Uzbudljiva estetika memphis dizajna

by | July 28, 2023
Uzbudljiva estetika memphis dizajna

Memphis dizajn je uticajan postmoderni stil koji je nastao zahvaljujući slavnom kolektivu dizajnera iz Milana, pod nazivom Memphis Design, početkom 1980-ih godina.

Otkrijte šareni svet memphis dizajna

Stvorio ga je čuveni italijanski dizajner Etor Sotsas (1917-2007), a njegov izuzetan uticaj na dizajn osamdesetih godina uključuje hrabar spoj različitih stilova. Ovaj dizajn je bio kontroverzan i hrabar, odlikovao se upotrebom živopisnih boja, sukobljavajućih šara i revolucionarnog pristupa dizajnu. Danas, memphis dizajn predstavlja inspiraciju modernim dizajnerima enterijera, modnih kreatora, dizajnera grafike, tipografije, scenografije i kostimografije, i mnogim drugim kreativcima.

Istorija memphis dizajna:

Austrijski arhitekta i dizajner italijanskog porekla, Etor Sotsas, osnovao je Memphis Design Group u svojoj dnevnoj sobi u Milanu 1980. godine, okupivši hrabre dizajnere iz celog sveta s ciljem da uzdrmaju svet dizajna. Na Salone del Mobile u Milanu 1981. godine, predstavili su 55 komada svojih upečatljivih i kontroverznih dela, koja su izazvala burne reakcije i postala poznata širom sveta.

Memphis dizajn je predstavljao reakciju na čist, linearan stil sredine 20. veka i minimalizam sedamdesetih godina. Sotsas je bio deo pokreta Radikalnog dizajna i anti-dizajna u Italiji, koji je započeo šezdesetih godina. Njegovi rani radovi uključivali su skulpturalni nameštaj koje je nazivao “totemima”, a danas se nalaze u poznatim međunarodnim muzejima poput Muzeja Metropoliten u Njujorku. Memphis dizajn je bio inspirisan obnovljenim interesovanjem za Art Deco pokret 1920-ih godina, kao i pop-artom sredine 20. veka, koji su oba bila popularni stilovi osamdesetih godina, uz dodatak nekih elemenata kiča iz 1950-ih. Neki su ga smatrali očaravajućim, dok su drugi smatrali kičastim. Jedan kritičar ga je opisao kao “venčanje Bauhausa i Fisher-Price-a iz vatrenog oružja.”

Sotsas i njegovi saradnici dizajnirali su ukrasne metalne i staklene predmete, kućne dodatke, keramiku, osvetljenje, tekstil, nameštaj, zgrade, enterijere i identitete brendova koji su bili neočekivani, razigrani, revolucionarni i ispunjeni idealizmom koji najbolji dizajneri imaju kako bi unapredili svet. “Kada sam bio mlad, sve što smo ikada čuli bilo je funkcionalnost, funkcionalnost, funkcionalnost”, jednom prilikom je rekao Sotsas. “To nije dovoljno. Dizajn takođe treba da bude senzualan i uzbudljiv.”

Uticao je na popularnu kulturu i inspirisao scenografiju popularnih TV emisija poput Pee-wee’s Playhouse i Saved By the Bell. Poznate ličnosti koje su obožavale ovaj stil u osamdesetim godinama uključivale su legendarnog modnog kreatora Karla Lagerfelda i Dejvida Bouvija. Međutim, Memphis dizajn nije bio svakome po volji, a kretanje je postepeno zamrlo pre nego što je decenija bila završena. Sam Sotsas je napustio kolektiv 1985. godine, a neki od vodećih dizajnera su nastavili solo karijere kada se grupa raspala 1988. godine. Memphis-Milano brend je 1996. godine kupio Alberto Bianchi Albrici, koji i danas proizvodi originalne dizajne iz 1980-ih. Od 2010-ih godina, kada se nostalgija za stilom osamdesetih vratila, memphis dizajn je postao izvor inspiracije za multidisciplinarne dizajnere, uključujući modne kuće kao što su Christian Dior i Missoni, kao i nove generacije dizajnera enterijera, tipografije, filmske industrije i mnoge druge.

Zašto je ovaj italijanski dizajnerski pokret nazvan memphis dizajn? Njegovo ime je referenca na pesmu Boba Dilana, “Stuck Inside of Mobile with the memphis Blues Again”, sa njegovog albuma “Blonde on Blonde” iz 1966. godine, koja je bila puštena u kontinuitetu tokom prve zvanične sednice kolektiva memphis Design u Sotsasovoj dnevnoj sobi.

Ključne karakteristike memphis dizajna:

  • Izazivao je ustaljene norme konvencionalnog dobrog ukusa
  • Odbacivao je prevladavajuću filozofiju Bauhausa da oblik sledi funkciju
  • Bio je dizajniran da izazove emocionalnu reakciju
  • Bio je bučan, hrabar, razigran i neustrašiv
  • Kombinovao je svetle boje na nekonvencionalan način
  • Namerno je koristio hrabre, suprotstavljene šare
  • Upotrebljavao je jednostavne geometrijske oblike
  • Koristio je grafičke crno-bele šeme
  • Karakteristični su zaobljeni ivice

Borjana Božić

ArchiViz/gettyimages