Keramičke podne obloge
Dopadaju vam se neobične podne obloge za kupatilo, kuhinju, hodnik ili neki drugi deo stana? Da li ste se nekada usudili da realizujete ovakve svoje ideje?
Poigravanje bojama i oblicima prilikom popločavanja ambijenta do sada je uglavnom bilo rezervisano za poslovne prostore. Međutim, u poslednje vreme situacija se promenila.
Kombinovanje raznih vrsta i oblika moguće je bez obzira na to o kojoj se vrsti materijala radi: o keramičkim pločicama, parketu ili je reč o nekom drugom materijalu. Pri odabiru konačne forme, boje i vrste konsultujte dizajnera čije će rešenje biti u skladu sa već postojećim ili planiranim elementima enterijera.
Oblik i dezen podne površine treba da budu u skladu sa funkcijom prostorije. Naime, u dinamične i visokofrekventne prostore, kao što su hodnici, rešenje dezena treba da navodi na kretanje, da ukazuje na putanju i upućuje na elemente kao što su vrata ili stepenište.
Pri dizajniranju pešačkih trasa u gradu urbanisti često popločavanjem gotovo da pružaju informaciju o najbližem putu ka nekom objektu, trgu ili nekom elementu urbanog mobilijara (klupama, spomenicima, fontanama…).
Ovaj princip u poslednje vreme sve više se primenjuje i prilikom osmišljavanja enterijera. Oblik oštrih i prelomljenih ivica odaje utisak veće dinamičnosti u odnosu na zaobljene oblike koji odišu smirenošću. Važno je obratiti pažnju na to da se podno rešenje uskladi sa konstruktivnim rešenjem tavanice.
Ovo je moguće postavljanjem spuštenog plafona koji prati formu podne površine, ali i postavljanjem rasvetnih tela da prate njene obodne linije. Na slici gore vidi se rešenje spuštenog plafona u obliku elipse koja se pojavljuje i kao osnovna forma dezena poda. Sa ugrađenim lampicama dodatno je naglašen ovaj oblik.
Boja poda treba da je u vezi sa bojom zidova i plafona ukoliko on nije klasično bele boje. Boja poda može da utiče na oblik sobe jednako kao i raspored nameštaja. Može da proširi prostor ili da ga učini toplijim, udobnijim, svežijim.
Stručnjaci savetuju da, prilikom odabira boje podnih obloga, pogledate kako ta boja izgleda na konkretnom materijalu. Na primer, narandžasta boja ne izgleda isto na mat i na sjajnim keramičkim pločicama. Ukoliko se u podnom rešenju javljaju dve ili više boja, vodite računa da postignete sklad po već proverenim principima.
Ako želite da potencirate oblike i putanje, koristite komplementarne boje. To su one koje se nalaze u prirodnom skladu jedna s drugom po zakonu privlačnosti suprotnih boja. Ipak, vodite računa da ne “odlutate” u preveliko šarenilo te se, ukoliko je reč o životnom prostoru, držite blagih nijansi iste ili sličnih boja.
Razmislite dobro šta su vaše želje i mogućnosti, upotrebite malo svoje ili tuđe mašte, pregledajte časopise za uređenje enterijera ili kataloge proizvođača pločica, tražite od prodavaca da vam slože pločice jedne do drugih, možda će vas to dodatno inspirisati. Kombinacijom boja sigurno ćete doći do interesantnog i originalnog rešenja. Posetite više prodavnica i pogledajte više ponuda jer se cene razlikuju.
Boje poput narandžaste, žute i crvene učiniće da prostor deluje toplije, ali će ga istovremeno vizuelno smanjiti. Nasuprot tome, hladne boje (bela, plava, siva…) vizuelno će učiniti vaš prostor većim.
Planirajte unapred i razmislite dobro pre kupovine. Pločice ili druge podne obloge koje izaberete gledaćete možda i nekoliko decenija. Jeftino danas ne znači ekonomično, a najskuplja obloga ne prestavlja i najbolju. Ukoliko ste u mogućnosti, pri kupovini se opredelite za prvu klasu.
Značaj klasa možda nije odmah vidljiv, ali za nekoliko godina, kada obloge počnu da pucaju, da se razdvajaju ili da se krune, shvatićete šta znači razlika između prve i treće klase. Razlika u ceni između I i III klase nije toliko drastična kao što bi se moglo pomisliti.
U kutiji keramičkih pločica treće klase naići ćete na mnogo komada koji se međusobno razlikuju po boji i veličini. Takođe, sadrže mnogo škarta koji nećete moći da upotrebite čak ni za popločavanje uglova i za sokle. Ako imate mogućnost da pre prodaje prelomite ili presečete pločicu, obratite pažnju na njenu unutrašnjost.
U slučaju da je sloj u sredini mnogo tamniji nego površina i dno, odustanite od kupovine jer je to očigledan znak da je materijal prepečen i protkan mikroskopskim pukotinama koje propuštaju vodu i narušavaju čvrstoću. Naš savet je da ne kupujete treću klasu jer je uglavnom neupotrebljiva.
Kupujete obloge domaćih proizvođača ili pak zvaničnih distributera. Proizvodi iz fabrika u Rumuniji, Bugarskoj, Grčkoj koji se često navode kao produkti iz Italije ili Španije, po kvalitetu su mnogo slabije od domaćih, a cena im je mnogo viša. Najčešće na poleđini tih pločica ne stoji potpis proizvođača.
Oblici stvoreni postavljanjem keramičkih obloga različitih boja na podu imaju smisla, vode od stepeništa do prostorija dnevnog boravka i trpezarije na prizemlju i soba na spratu . Popločavanje, osim što upućuje na neki pravac, i definiše određenu funkciju dela prostorije, na primer: na terasi deo za odmor sa stolom i stolicama je izdiferenciran upravo različitom bojom poda .
Stan je otvoren samo na jednoj strani, pa su upravo iz ovoga razloga sve glavne prostorije: dnevni boravak, trpezarija i spavaće sobe okrenute upravo ka ovoj strani. Hodnici, kupatilo i toalet su bez prirodnog osvetljenja dok je kuhinji nepregrađivanjem omogućen upad prirodnog svetla preko trpezarije.
Ovo nesvakidašnje rešenje uređenja prostora i oblaganja zidova i podova prikazano je s ciljem razbijanja prerasude da je klasični način oblaganja podova jednobojnim oblogama u pravilnim oblicima jedino i najbolje rešenje. Da stvari mogu biti drugačije i da nas novi i moderan način uređenja prostora oslobađa stega klasičnih pravila, prikazali smo ovim projektom. Zato, pustite mašti na volju.
Dragana Petrović, rođena 1990. godine u Nišu, je istaknuta diplomantkinja Građevinsko-arhitektonskog fakulteta, sa fokusom na urbanizam i dizajn enterijera. Od ranih dana karijere u 2014, Dragana je razvijala svoje veštine u prestižnim arhitektonskim studijima, specijalizujući se za kreiranje inovativnih i funkcionalnih životnih prostora koji odražavaju savremene trendove i potrebe. Njena stručnost je dodatno obogaćena radom kao freelance konsultant za enterijer, gde je stekla reputaciju za detaljno osmišljavanje prostora sa naglaskom na održivost i estetiku.