Boje u harmoniji
Svaka boja ima svoje značenje: belo predstavlja nevinost, plavo smirenost, dok je zelena simbol prirode, prostranstva i slobode.
U prošlim vekovima glavna ”mana” zelene boje bila je njena hemijska nestabilnost. Ova boja pravila se od brojnih biljnih sirovina, lišća, trave, korenja… ali, problem je bio kako je trajno sačuvati. Prilikom bojenja brzo bi nestajala i dobijala bi se ružna izbledela nijansa. Sve doskora, zelena je bila najnepostojanija boja i na fotografijama.
Na polaroidima snimljenim šezdesetih godina prošlog veka (danas prevaziđenom tehnikom) prvo je bledela zelena boja, pokazujući tako svoju “nestabilnu prirodu”, posledicu toga što je, zapravo, mešavina dve osnovne boje: žute i plave.
Sve do 17. veka ljudi nisu ni pomišljali da bi zeleno moglo da se dobije mešanjem drugih boja. Tako je simbolika zelene boje bila vezana za tehničke probleme njenog stvaranja: ona je postala sinonim za sve što se menja, varira i kreće.
Zavese i draperije iz salona Trend: Plaselica, Ariles, Ferrada i jastuci.
Zelene korpice za hleb. Ugaona niska korpica, dimenzija 29x21x7 cm, mala korpa dimenzija 26x16x5 cm, okrugla korpa dimenzija 20×12,5 cm (Merkur). Mogu se pronaći i u drugim bojama.
Vaza izrađena od bambusovog drveta, dimenzija 3,5x16x35 cm (Merkur).
Najrazličitiji stilovi, teksture, dezeni i boje tapeta koje su otporne na sunčeve zrake, ne blede i ne gube na kvalitetu. Ove gumirane tapete Go Pro mogu da se peru i jednostavno se stavljaju i skidaju (Mega).
Luminarc staklene činije.
Vaza izrađena od kokosovog drveta i bambusa, dimenzija 5x23x25 cm (Merkur).
Tepih od polipropilena (Latino 09 AWA; Galerija podova).
Stolica Aktiv metalne konstrukcije i sedalnog dela od pleksiglasa. Proizvodi se u svim bojama (IMS Italia, Accentra).
Zelena posuda za šećer (Guzzini).
Papirne tapete, uvoz iz Holandije, presvučene tankim slojem vinila (Poly Dec). Slika je sastavljena iz 4 panela ukupne dimenzije 186 cm.
Mebl tkanina izrađena od 100% pamuka. (Casa Enterijeri).
Zelena stona lampa, “klasik” od Luminosa (Merkur).
Zeleno kroz istoriju
Hemičari 18. veka lansirali su teoriju koja je definisala primarne boje (žuto, plavo, crveno) i komplementarne boje (zeleno, ljubičasto, narandžasto). Ova teza je imala velikog uticaja na umetnike 19. veka, u toj meri da su mnoge slikarske škole odlučile da koriste samo primarne boje i eventualno crnu i belu.
Tako je i čuvena škola dizajna Bauhaus, koja je za cilj imala da dovede u harmoniju boje i funkciju predmeta, pravila razliku između čistih i prljavih boja, između toplih i hladnih, dinamičnih i statičnih. Zeleno, koje je stavljeno u nižu kategoriju, najviše je ”trpelo” posledice ove podele.
Danas se tretman zelene u potpunosti promenio. Zelena asocira na život, rast, zdravlje i prirodu. Jedna od prvih asocijacija je proleće, a pošto je ujedno i topla i hladna boja, zelena označava balans, harmoniju i stabilnost.
Tekst: Brava Casa
Foto: PR fotografije, Mladen Sekulić
Dragana Petrović, rođena 1990. godine u Nišu, je istaknuta diplomantkinja Građevinsko-arhitektonskog fakulteta, sa fokusom na urbanizam i dizajn enterijera. Od ranih dana karijere u 2014, Dragana je razvijala svoje veštine u prestižnim arhitektonskim studijima, specijalizujući se za kreiranje inovativnih i funkcionalnih životnih prostora koji odražavaju savremene trendove i potrebe. Njena stručnost je dodatno obogaćena radom kao freelance konsultant za enterijer, gde je stekla reputaciju za detaljno osmišljavanje prostora sa naglaskom na održivost i estetiku.