Collectible design: Šta je kolekcionarski dizajn i zašto je poseban?
Da li je “collectible design” oznaka, prepoznatljiv brend ili možda jednostavan kvalifikativ? Doslovno prevedeno kao „kolekcionarski dizajn“, ovaj koncept ima više definicija u okviru rastućeg tržišta i sve češće organizovanih specijalizovanih sajmova koji mu daju na značaju.
Collectible design: Retki predmeti ili industrijski komadi?
Primeri kolekcionarskog dizajna nalaze se u prestižnim kolekcijama širom sveta. Čuveni primeri uključuju fotelju „Poltrona di Proust“ koju je kreirao Alesandro Mendini, deo stalne postavke Muzeja dekorativnih umetnosti u Parizu, ili Serge Mujijevu lampu „Gratte-ciel“, koja je 2016. godine prodata za 238.600 evra. Ipak, čak i kreacija Marka Helda za Prisunik, koja je deo serijske proizvodnje, može biti smatrana kolekcionarskom.
Kako objašnjava Žeremi Pradije-Žono, suosnivač istoimene galerije:
„Naravno, retkost je važan faktor u prepoznatljivosti ‘collectible’ predmeta, ali čak i industrijski komad može postati kolekcionarski. Važno je razumevanje vizije dizajnera i izdavača, kao i njihov odraz na savremeni svet.“
Inovacija i održivost u fokusu
Dizajn koji prevazilazi funkcionalnost i oblik postaje umetnost koja odražava duh vremena. Predsednik Nacionalne kolekcije nameštaja u Francuskoj, Hervé Lemoine, naglašava značaj inovacija u dizajnu:
„Radni sto danas ne izgleda isto kao nekada jer su se način i dinamika rada promenili. Njegov oblik mora da priča priču, dok materijali moraju odgovarati savremenim zahtevima, poput ekološke odgovornosti.“
Zanatska perfekcija
Osnivači onlajn platforme The Invisible Collection, Isabel Dubern-Malvej i njen tim, postavili su moto „Dizajn je umetnost“ kao suštinu svoje filozofije. Po njenim rečima, kolekcionarski nameštaj je rezultat genijalnosti stvaraoca i njihove saradnje sa vrhunskim zanatlijama:
„Granica između umetnosti i dizajna postaje sve tanja, jer kolekcionari umetnosti sve češće traže nameštaj koji odražava istu unikatnost i majstorstvo.“
Kao primeri savremenih klasika navode se komadi poput fotelje „Achille Sistema“ studija Pool, koji spaja estetsku privlačnost i funkcionalnost u savršenu celinu.
Collectible design: Dizajn u istoj ravni sa umetnošću
„Dizajn je dugo bio smatran običnim, korisnim predmetom, bez umetničke ili kreativne vrednosti,“ kaže Aurélien Pradier-Jeauneau, ali dodaje da su 2010-te donele značajno priznanje dizajnu kao umetničkoj formi.
Iako umetnost i dizajn još uvek nisu u potpunosti izjednačeni, sada dele zajedničke vrednosti i principe, kreirajući jedinstven prostor za sve ljubitelje estetike i funkcionalnosti.
Kolekcionarski dizajn nastavlja da ruši granice i stvara most između funkcionalnosti i umetnosti, donoseći predmete koji inspirišu i oblikuju našu svakodnevicu.
Nakon nekoliko godina rada kao asistent urednika časopisa Brava Casa, tokom kojih je razvila veštine u pisanju, istraživanju i kreiranju sadržaja, postaje glavni urednik portala koji se bavi dizajnom i uređenjem enterijera. Kroz svoj rad na portalu kontinuirano predstavlja nove trendove i ideje koje dom čine funkcionalnim i estetski interesantnim. Uživa u istraživanju novih umetničkih i arhitektonskih praksi, a podjednako je privlače eklektični i minimalistički uređeni domovi. Na ovom portalu želi da dočara publici lepotu samostalnog uređenja doma, ali i da predstavi važnost koju dizajneri imaju u tom procesu.