Kuće za Oskara
Kada bi postojala kategorija Oskar za najbolju filmsku arhitekturu, ko bi bio vaš favorit? Predstavljamo vam nekoliko kuća iz filmova za koje smo sigurni da im ova nagrada ne bi promakla.
Kuća Elrod, Diamonds are Forever (1971)
Jedna od najčuvenijih filmskih kuća nesumnjivo je ekstravagantna vila Elrod iz sedmog dela serijala o Džejmsu Bondu – Diamonds are Forever, sa Šonom Konerijem u ulozi najpoznatijeg holivudskog agenta. U filmu, vlasnik ove čudesne kuće je Vilard Vajt.
U realnosti, kuća se nalazi u Kaliforniji, u odmaralištu Palm Springs, usred Sonorske pustinje. Izgrađena je 1968. godine, po projektu arhitekte Džona Lautnera. Naručilac i vlasnik bio je dizajner enterijera Artur Elrod, i služila mu je kao kuća za zabave, koje su gosti opisivali kao “legendarne”. Osim filma zahvaljujući kom je postala poznata, vila Elrod je imala još nekoliko javnih nastupa – u njoj su snimane fotografije za novembarsko izdanje Plejboja 1971, a američki modni kreator Bil Blas ovde je održavao modne revije. Nakon Elrodove smrti 1974, kuća je promenila više vlasnika, a zbog dugova poslednjeg od njih, banka ju je u maju ove godine stavila u prodaju po ceni od 8 miliona dolara.
Ono što kuću Elrod čini posebnom u smislu arhitektonskog oblikovanja jeste saradnja arhitekture i prirode. Prilikom gradnje, zemljište je iskopano ali postojeće stene nisu uklonjene, već čine sastavni deo enterijera. Konfiguracija terena i pejzaž takođe imaju važnu ulogu. Najreprezentativniji deo kuće jeste kružna prostorija sa kupastim betonskim krovom, ispresecanim staklenim površinama. U delu koji gleda niz padinu, ona se otvara prema velikoj terasi s bazenom, odakle se pruža pogled na okruženje.
Kuća Sheats-Goldstein, The Big Lebowski (1998)
Neobična betonska struktura, čaroban pogled i ekstravagantan enterijer – to smo već videli, zar ne? Kuća Sheats-Goldstein iz filma The Big Lebowski nesumnjivo deli ove odlike s prethodnim primerom. Međutim, uloga u holivudskim ostvarenjima i navedene karakteristike nisu jedino što ih spaja – one dele i arhitektu, pa stoga sličnosti i ne treba da čude.
Kuću Sheats-Goldstein Džon Lautner projektovao je za porodicu Šits, a građena je od 1961. do 1963. godine. Nalazi se u Beverli Krestu, delu Los Anđelesa s pogledom na čuveni Beverli Hils. Već 1972. kupio ju je ekscentrični biznismen Džejms Goldstajn i učinio je atrakcijom u krugovima šou-biznisa. Osim u pomenutom klasiku braće Koen, kuća se pojavljuje i u filmu Charlie’s Angels: Full Throttle, a između holivudskih uloga, ova velelepna vila omiljeno je mesto za zabave svetskih zvezda. Tokom proteklih decenija, vlasnik je u njoj sakupio značajnu kolekciju umetničkih dela. U februaru ove godine, Goldstajn je donirao kuću muzeju Los Angeles County Museum of Art, zajedno sa svim umetninama, kao i svojom bogatom kolekcijom kožnih jakni po kojima je prepoznatljiv (Goldstajn nikada nije viđen u javnosti bez kožne jakne i kaubojskog šešira). Procenjeno je da ukupna vrednost ove donacije iznosi 40 miliona dolara.
Kuća Ravine, Chloe (2009)
Jedan od reprezentativnih primera filmske arhitekture jeste i raskošna kuća u Torontu poznata po ulozi u holivudskoj drami Chloe. Na zahtev vlasnika, njen eksterijer nije prikazivan u filmu, već je za to korišćen alternativni objekat. Ipak, upečatljiv enterijer i otvorenost prema spolja dovoljni su da se nasluti fantastična arhitektura ove kuće.
Projektovao ju je studio Drew Mandel Architects, a svoj naziv (eng. ravine – klisura) dobila je zbog strmog terena na kom je izgrađena. Glavna fasada izgleda kao skup naslaganih kubusa zatvorenih staklima. U enterijeru, njihovi volumeni se zapravo prožimaju, s obzirom na to da je u osnovi i u preseku organizacija prostora prilično otvorena. Posebno je zanimljiv prostor oko stepeništa, gde su krajevi kuće po horizontali povezani otvorenim pasarelama, što je omogućilo vizuelnu vezu između spratova. Kompletan enterijer prikazan u filmu – uključujući i umetnička dela – originalan je, i sve u njemu pripada vlasnicima kuće.
Vila Överby, The Girl with the Dragon Tattoo (2011)
Vila Överby, koja je slavu stekla zahvaljujući filmu The Girl with the Dragon Tattoo, nalazi se u Stokholmu i izgrađena je 2009. godine. Projekat potpisuje arhitekta Džon Robert Nilson. Osim što modernim skandinavskim dizajnom i fantastičnom lokacijom ostavlja bez daha, mora se priznati da je odigrala važnu ulogu u ovom filmskom ostvarenju, pojačavajući napetost svojim ledenim minimalizmom.
Kuća je smeštena na vrhu brežuljka nadomak obale. I u ovom primeru, okolni pejzaž ima bitan uticaj na doimanje arhitekture. Stroga geometrija kuće i gotovo sterilna unutrašnjost u kontrastu su s prirodom koja ih okružuje, ali potpuna otvorenost njenog najvećeg dela prema eksterijeru stvorila je utisak boravka na otvorenom. Ovom efektu doprinosi i betonska podna ploča prepuštena preko padine. Na njoj je terasa s bazenom, obložena istim kamenim pločama kao i pod u enterijeru, što je potpuno izbrisalo granicu između spolja i unutra. U kući Överby mesto su našli i neki dizajnerski klasici, poput stolice Wishbone Hansa J. Vegnera.
JOŠ SAVETA NAĆI ĆETE U NOVOM BROJU MAGAZINA BRAVACASA!
PRTATITE NAS I NA FACEBOOKU: casadesign.rs
Dragana Petrović, rođena 1990. godine u Nišu, je istaknuta diplomantkinja Građevinsko-arhitektonskog fakulteta, sa fokusom na urbanizam i dizajn enterijera. Od ranih dana karijere u 2014, Dragana je razvijala svoje veštine u prestižnim arhitektonskim studijima, specijalizujući se za kreiranje inovativnih i funkcionalnih životnih prostora koji odražavaju savremene trendove i potrebe. Njena stručnost je dodatno obogaćena radom kao freelance konsultant za enterijer, gde je stekla reputaciju za detaljno osmišljavanje prostora sa naglaskom na održivost i estetiku.