Tajna tananih niti
Materijali nastali u tekstilnoj radionici Bevilacqua cenjeni su širom sveta. Jedna tkalja istka dnevno svega 4 cm tkanine čija je cena od 1.000 evra naviše. Predivnim dezenima nisu odoleli mnogi modni dizajneri, dekorateri, filmski stvaraoci…
Zakoračite u bilo koju prodavnicu pod ”zlatnim” imenom Bevilacqua, i uverićete se da za ljude 21. veka ona predstavlja svojevrstan vremeplov. Za trenutak ćete se naći u staroj Veneciji, u prošlim vremenima koja odišu misterijom.
Svega nekoliko minuta po ulasku u jednu od tipičnih “bottega” (prodavnica), vaša čula biće zapljusnuta mirisima i bojama nekog drugog, starinskog sveta, a vreme moderne tehnologije ostaje daleko iza vas.
Sunčeva svetlost tek tananim nitima provlači se vešto kroz rupe na tavanici od prastarog drveta i obasjava prekrasne niti zategnutog prediva na raskošnim žakar razbojima a sve to u ”nataloženoj” tišini koju već decenijama narušava jedino zvuk ”vodenih autobusa” – vaporettoa.
Tekstilna radionica Luigi Bevilacqua nastala je kao akcionarsko društvo 1875. godine u venecijanskom kvartu zvanom Castello (Kastelo) na temeljima zdanja poznatog kao Fondamenta San Lorenzo.
Porodica Bevilacqua bavila se tkanjem svile još u sedamnaestom veku, od kada datiraju i razboji u njenoj radionici, ali u to vreme još nije bila organizovana kao firma.
Početkom 20. veka rukotvorine iz radionice Bevilacqua izazivaju veliko interesovanje javnosti, a 1910. učestvuju na izložbi u Briselu i osvajaju zlatnu medalju za izložene tkanine.
Već sledeće godine tekstil iz Bevilacque krasi paviljon regije Veneto, na proslavi pedesetogodišnjice ujedinjenja Italije, održanoj u Rimu.
Prvi svetski rat radionica je preživela zahvaljujući tome što su im neke venecijanske firme pomogle da privremeno premeste proizvodnju u Livorno.
Već 1920. godine sedište Bevilacque ”stabilizuje” se u venecijanskom kvartu Santa Croce, a tada već broji oko stotinu zaposlenih i pedeset tkalja. Interesantno je da i dan-danas svaka tkalja istka svega 4 cm tkanine dnevno – jer je proces provlačenja instrumenata tokom tkanja veoma komplikovan. Čak su i klimatski uslovi u radionici prilagođeni potrebama skupocenih tkanina, čije niti moraju da imaju optimalnu zategnutost i mekoću.
Dvadesetih godina prošlog veka Bevilacqua je počela da izvozi svoje skupocene tkanine u Ameriku, Englesku i Švedsku, a sve češće, kao učesnik najprestižnijih izložbi u svetu, osvaja zlatna odličja za kvalitet i dizajn.
Za istoriju Bevilacque veoma je značajna poseta radionici kardinala La Fontane 1930. godine. Nakon toga, njihovi savršeni proizvodi našli su mesto u crkvama San Marco, Santa Maria della Salute, i mnogim drugim sakralnim objektima, poput bazilika San Polo i San Pietro.
Godine 1934. Luigi Bevilacqua na 19. venecijanskom bijenalu predstavlja tri predivna uzorka baršunastih tkanina: zeleno-zlatno-srebrni, kreiran za oblaganje enterijera u opštinskoj upravi u Stokholmu, zeleno-zlatni za avio-kompaniju Alitalia, i bež za pozorište u Geteborgu.
Tekstilom iz radionice Bevilacqua presvučen je nameštaj u okrugloj sali Bele kuće u Vašingtonu, u kraljevskoj palati u Švedskoj, u kući Rosada u Argentini i u kraljevskoj palati u Kuvajtu.
Ovih tkanih ”dragulja” ima i u raskošnim venecijanskih palatama – Volpi di Mizrata, Dario.
Ca’ Verdamin Calegri, centrala svih venecijanskih kazina, diči se baršunastim damastnim oblogama neverovatno prijatnim na dodir.
Šarm i elegancija tekstila Bevilacqua inspirisali su ne samo dekoratere već i savremene modne umetnike.
Duže od pola veka ova firma veoma uspešno saradjuje sa modnom kućom Roberta di Camerino, a poslednjih sedam godina od Bevilacquine šišane svile sa zlatnicima izrađeni su modeli stilista Dolce&Gabanna. Od 2004. godine datira saradnja sa modnom kućom Gucci i tako nastaju tašne sa prepoznatljivim monogramima takođe urađene u tehnici kratko šišane svile.
Tekstilne tkanine Bevilacqua našle su se čak i na filmu – scenografi su ih upotrebili za ostvarenja ”Nepoznati Venecijanac” i ”Kazanova”.
Cena se određuje po dužnom metru tkanine, a većina njih dostiže cenu i od hiljadu i više evra. Pre sedam godina započeta je proizvodnja nezapaljivih tekstila a sve zbog sve veće potrebe projektantskih biroa za takvim skupocenim primercima.
Porodica Bevilacqua još uvek se drži strogih standarda kvaliteta, a suvišno je naglašavati da uživa veliko poštovanje u matici Veneciji, ali i čitavom svetu, svuda gde se prodaju njihovi prekrasni materijali.
Tekst: Ana Plužnikov
Foto: Mr. Edy Brunner
Dragana Petrović, rođena 1990. godine u Nišu, je istaknuta diplomantkinja Građevinsko-arhitektonskog fakulteta, sa fokusom na urbanizam i dizajn enterijera. Od ranih dana karijere u 2014, Dragana je razvijala svoje veštine u prestižnim arhitektonskim studijima, specijalizujući se za kreiranje inovativnih i funkcionalnih životnih prostora koji odražavaju savremene trendove i potrebe. Njena stručnost je dodatno obogaćena radom kao freelance konsultant za enterijer, gde je stekla reputaciju za detaljno osmišljavanje prostora sa naglaskom na održivost i estetiku.